// ۲۲ اسفند ۹۶ ، ۰۴:۰۷

گیمیفیکیشن به معنی استفاده از بازی‌ها و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی است که ماهیت بازی ندارند، برای ایجاد تعامل و انگیزه در افراد به منظور رسیدن به اهداف خود است. به طور کلی گیمیفیکیشن ایده‌ای برای استفاده از بازی‌ها و تکنیک‌های بازی برای جلب توجه مخاطب است.شرکت تحقیقات گارتنر پیش‌بینی کرد که تا سال 2015 سرویس‌های گیمیفیکیشن به اندازه‌ی فیسبوک، ای‌بی، آمازون و غیره مهم خواهد بود و بیش از 70 درصد از سازمان‌های جهانی روش های بازاریابی خود را با هدف تعامل بیشتر با مشتریان تغییر خواهند داد و یکی از این روش‌ها گیمیفیکیشن است و هر سازمانی حداقل یک اپلیکیشن گیمیفیکیشن خواهند داشت.
واژه‌ی گیمیفیکیشن در سال 2003 توسط نیک پلینگ ابداع شد اما محبوبیت خود را در سال 2010 یافت. یک مثال قدیمی از گیمیفیکیشن برنامه‌ی پرواز مکرر بودند(ffp) که از آن‌ها به عنوان برنامه‌های وفاداری استفاده می‌کردند. این برنامه‌های وفاداری به شکل مایل‌های پرواز مکرر بودند و به مشتریان در قبال مسافتی که با این خطوط هوایی پرواز می‌کردند امتیازهایی می‌دادند که مشتری می‌توانست در پرواز‌های بعدی آن‌ها را به بلیط تبدیل کند.
تکنیک‌های گیمیفیکیشن در تلاش برای نفوذ به تمایلات طبیعی مردم مانند مسابقه، موفقیت، نوع دوستی، همکاری اجتماعی و بسیاری دیگر است. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از گمیفیکیشن با تغییر رفتار کاربران به نفع خود استفاده کنند. یک روش رایج گیمیفیکیشن پاداش دادن به کاربرانی است که کار مورد نظر ما را انجام می‌دهند. پاداش‌ها می‌توانند مدال یا امتیازهایی براساس تخصص و دستاوردهای کاربران باشند.
داده‌ی بزرگ و گیمیفیکیشن:
گیمیفیکیشن یک راه بسیار عملی برای بهره‌مندی از داده‌های بزرگ است. آن یک ابزار قدرتمند در ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر، محرک نتایج کسب‌وکار و ایجاد یک مزیت رقابتی است. با دریافت و تحلیل داده‌های بزرگ در رفتار، کسب‌وکار می‌توانید یک تجربه‌ی جذاب که انگیزه‌ای برای کارکنان و کاربران باشد ایجاد کنید. داده‌های بزرگ با ارائه‌ی بینش گسترده در مورد رفتارهای کاربران، انواع محتوا و فعالیت‌ها باعث بهبود نتایج می‌شوند. همچنین باعث می‌شود شرکت‌ها رفتارهای مختلف کاربران و انگیزه‌ها را تطبیق بدهند. به منظور دریافت بیشترین ارزش از گیمیفیکیشن مهم است که فراتر از داده‌ها بروید و سعی کنید علاوه بر این‌که چگونگی رفتار کاربران را پیدا می‌کنید چرای آن را نیز بیابید تا با ایده‌های خلاقانه‌ی بیشتر سیستم را بهبود دهید. به طور کلی استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و گیمیفیکیشن، هر یک به نوبه‌ی خود، به افزایش فروش و وفاداری مشتری کمک خواهد کرد.
روانشناسی گیمیفیکیشن:
گمیفیکیشن شامل تعدادی از مفاهیم رواشناسی شامل انگیزش، رفتار و شخصیت است. تسلط عمیق و درک این مفاهیم یکی از کلیدهای مهم برای اجرای گمیفیکیشن مناسب است.
مزایای گیمیفیکیشن:
گمیفیکیشن دارای مزایای بسیاری است و از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. اصلی‌ترین معیارهای قابل اندازه‌گیری موفقیت عبارتند از: تعامل، نفوذ، وفاداری، زمان صرف شده و ویروسی شدن است.
مثال‌هایی از گیمیفیکیشن:
نایک با استفاده از گمیفیکیشن در نایک پلاس به کاربرانی که سبک زندگی فعالی دارند پاداش می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند. مثال دوم استارباکس است که از گمیفیکیشن استفاده می‌کند تا مشتریان وفادارش را تشویق کند.

منبع: آی بازاریابی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است