// ۲۲ اسفند ۹۶ ، ۰۳:۴۶

وارن بافت، یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای سرمایه‌گذاری و سومین فرد ثروتمند در جهان است. سبک سرمایه‌گذاری او، الگوی بسیاری از فعالان اقتصادی جهان است. وارن بافت، سرمایه‌گذار آمریکایی، فعال حقوق بشر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی است. بافت همیشه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان شناخته می‌شود. طبق آخرین آمار، ثروت بافت در بهمن‌ ۱۳۹۶ (فوریه‌ی ۲۰۱۸) حدود ۸۷.۵ میلیارد دلار گزارش شده است که او را در رتبه‌ی سوم ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌دهد.

وارن بافت از سنین کودکی و نوجوانی علاقه‌ی خود را به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازارهای اقتصادی نشان داد. او تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در این رشته‌ها ادامه داد و پس از تعدادی سرمایه‌گذاری به‌صورت همکاری، شرکت برکشایر هاتاوی که آن زمان یک کارخانه‌ی نساجی بود، خریداری کرد. او بعدا از همین نام استفاده کرده و هولدینگ بیمهو سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی را تشکیل داد.

بافت از سال ۱۹۷۰ رئیس هیئت مدیره و بزرگ‌ترین سهام‌دار برکشایر است. او در اوماها، زادگاهش با القابی همچون «جادوگر»، «پیشگو» و «دانای کل» شناخته می‌شود. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان فعال حقوق بشر نیز شناخته می‌شود. بافت با عضویت در بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس اعلام کرده است که ۹۹ درصد از ثروت خود را به فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص خواهد داد.

بافت به‌عنوان یکی از تأثیرگذاران دنیای سرمایه، در سیاست هم فعالیت‌هایی داشته است. او در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات) حمایت کرد و تاکنون یکی از منتقدان اصلی دونالد ترامپ بوده است.

تولد و تحصیل

وارن ادوارد بافت متولد هشتم شهریور ۱۳۰۹ شمسی (۳۰ آگوست ۱۹۳۰) در شهر اوماهای نبراسکا است. او دومین فرزندیک خانواده پنج‌نفره بود. پدرش هاوارد بافت، نماینده‌ی کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا بود. وارن، تحصیلات خود را در مدرسه‌ی ابتدایی رزهیل شروع کرد. در سال ۱۳۲۱ شمسی (۱۹۴۲ میلادی)، پدرش برای نمایندگی کنگره‌ی آمریکا انتخاب شد و خانواده‌اش را به واشنگتن برد. وارن پس از اتمام تحصیلات ابتدایی وارد دبیرستان آلیس دیل جونیور شد و سپس در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ میلادی) از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ‌التحصیل شد.

وارن بافت

بافت در همان سال‌های دبیرستان فعالیت‌ ابتدایی در بازار سرمایه را شروع کرده بود. او قصد داشت به دانشگاه نرود و مستقیما وارد بازار کار شود که با مخالفت پدرش روبرو شد. علاقه‌ی وارن به سرمایه‌گذاری، از مطالعه‌ی یک کتاب شروع شد. کتاب «هزار راه برای کسب درآمد هزار دلاری»، برای او به دریچه‌ای به سوی دنیای سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

مطالعه‌ی یک کتاب در مورد افزایش درآمد، وارن جوان را به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند کرد

اولین فعالیت‌های کارآفرینانه و سرمایه‌گذاری بافت در نوع خود جالب است. او از فروش آدامس تا بطری‌های کوکاکولا و مجله‌های هفتگی را به‌عنوان شغل‌ پاره‌وقت امتحان کرده است. علاوه بر این، او درکنار تحصیل در فروشگاه پدربزرگش به فروشندگی می‌پرداخت و تمبر و توپ گلف نیز می‌فروخت. اولین فعالیت جدی او در کسب و کار، خرید یک دستگاه بازی پین‌بال به همراه دوستش در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) بود. این دو، دستگاه خود را در یک آرایشگاه محلی نصب کردند و پس از مدتی، سه آرایشگاه دیگر در اوماها نیز به مشتریان این دانش‌آموزان دبیرستانی اضافه شدند. در نهایت، یک سال بعد این کسب و کار به قیمت ۱۲۰۰ دلار به یک بازنشسته‌ی جنگ فروخته شد.

بافت در سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ میلادی) بر خلاف میل باطنی و به خاطر فشارهای پدر، وارد مدرسه‌ی بازرگانی وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا شد. در دو سال تحصیل در این مدرسه، وارن عضو انجمن برادری آلفا سیگما فی، (از انجمن‌های برادری بسیار باسابقه‌ی دانشگاه‌های آمریکا) شده بود. پس از دو سال تحصیل، او به دانشگاه نبراسکا رفت و سرانجام در ۱۹ سالگی مدرک کارشناسی در رشته‌ی مدیریت کسب و کار را از این دانشگاه دریافت کرد.

وارن بافت

این دانشجوی خوش‌فکر مدیریت برای ادامه‌ی تحصیل ابتدا مدرسه‌ی کسب و کار هاروارد را انتخاب کرد؛ اما این دانشگاه او را نپذیرفت. پس از این تلاش، وارن جوان متوجه شد که بنجامین گراهام، استاد مشهور اقتصاد در مدرسه‌ی مدیریت دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند. به همین دلیل انتخاب بعدی او برای ادامه‌ی تحصیل این دانشگاه بود. وارن بافت در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱ میلادی)، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. نکته‌ی جالب اینکه بافت یکی از معدود دانشجویانی بود که از بن گراهام، نمره‌ی ممتاز دریافت کرده بود. بافت در مورد دوران تحصیلش در این دانشگاه می‌گوید:

بنای اصلی سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس بر پایه‌ی این حقیقت بنا شده است که به سهام به دید کسب و کار نگاه کنید، از نوسانات بازار به نفع خود استفاده کنید و به دنبال حاشیه‌ی امنی برای خرید و فروش باشید. اینها مبانی دروسی هستند که بنجامین گراهام به ما آموزش داد و قطعا تا صدها سال آینده به‌عنوان مفاهیم طلایی بازار سرمایه قابل اتکا هستند.

شروع فعالیت کاری

پدر وارن و استادش، گراهام، به او اصرار می‌کردند که کار در وال استریت را از ذهنش بیرون کند. وارن که علاقه‌ی زیادی به این سبک کاری داشت، به گراهام پیشنهاد کرد که به‌صورت رایگان برای شرکتش کار کند؛ اما او نپذیرفت. وارن که از این پاسخ سرخورده شده بود، به زادگاهش بازگشت و در مؤسسه‌ی کارگزاری پدرش مشغول به کار شد. در همین دوران، او در کلاس های دیل کارنگی شرکت کرد تا آموزه‌های او در مورد پیشرفت شخصی را بیش از پیش به معلومات خود اضافه کند. پس از مدتی وارن جوان دوره‌‌ی شبانه‌‌ای با نام «اصول سرمایه‌گذاری» در دانشگاه نبراسکا-اوکاها برگزار کرد. سن دانشجویان بافت در این دوره دو برابر سن او بود. علاوه بر موارد گفته‌شده، وارن سرمایه‌گذاری‌های متنوعیدر این دوران انجام داد که موفقیت آنچنانی نداشت.

وارن بافت

در سال ۱۳۳۳ (۱۹۵۴ میلادی)، گراهام تغییر عقیده داد و پس از دریافت ایده‌های سرمایه‌گذاری متنوع از بافت، به او پیشنهاد کار داد. وارن نیز به‌سرعت این پیشنهاد را قبول کرد و به نیویورک رفت. حقوق او در سال اول برابر با ۱۲ هزار دلار بود که معادل امروزی آن در حدود ۱۰۹ هزار دلار است. گراهام برای وارن بافت مانند یک مربی بود که پایه و اساس سرمایه‌گذاری را به‌روشنی به او آموزش می‌داد. این استاد اقتصاد دو سال پس از جذب بافت، در ۶۱ سالگی تصمیم گرفت بازنشسته شود و شرکتش را تعطیل کند.

استاد بافت در ابتدا حاضر نشد او را حتی بدون پرداخت حقوق استخدام کند

با تعطیلی کسب و کار گراهام، وارن بافت با کوله باری از تجربه و پشتیبانی مالی شخصی و همچنین کمک‌های دوستان و آشنایان، شرکت خودش را با نام Buffet Partnership تأسیس کرد. این شرکت سرمایه‌گذاری تا سال ۱۳۳۹ (۱۹۶۰ میلادی) تعداد شرکای خود را به هفت عدد رساند. سیاست خرید سهام در این شرکت، بر پایه‌ی آموزش‌های گراهام و با خرید سهام شرکت‌هایی که قیمتی کمتر از قیمت واقعی داشتند اجرا می‌شد. بافت در اجرای این سیاست موفق بود و علاوه بر آن از سیاست آربیتراژ نیز برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کرد. شرکت سرمایه‌گذاری نوپای بافت از ابتدای تأسیس تا سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱ میلادی) توانست سود ۲۵۱ درصدی کسب کند و این رقم تا پنج سال بعدی به ۱۱۵۶ درصد رسید و بافت را در ۳۲ سالگی میلیونر کرد.

برکشایر هاتاوی

سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی که در سال‌های جوانی با به‌کارگیری آموزه‌های استاد خود توانسته بود به شهرتی نسبی دست پیدا کند، تصمیم گرفت کسب و کار کارگزاری و جذب سرمایه‌ را تعطیل کند و مسیر سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهد. او ابتدا سهام عمده‌ی شرکت نساجی برکشایر را خریداری کرد و با تغییر مدیر آن، همکارش کن چیس را به سمت مدیریت منصوب کرد. در سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶ میلادی) وارن بافت تصمیم گرفت دریافت سرمایه و فروش سهام شرکت را به‌طور کامل قطع کند.

برکشایر

بافت در خاطرات خود عنوان می‌کند که بدترین تصمیم زندگی‌اش، ورود به بازار نساجی بوده است. او پس از مدتی زمینه‌ی کاری برکشایر را به‌طور کامل تغییر داد و وارد بازارهای مالی بیمه شد. از خریدهای مهم این شرکت در سال‌های پیش رو، سهام شرکت واشنگتن پست بود. خرید بزرگ بعدی، سهام رسانه‌ی ABC بود که در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹ میلادی) انجام شد. کوکاکولا، هدف بعدی شرکت رو‌به‌رشد برکشایر و مدیر آن، وارن بافت بود. برکشایر هاتاوی در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۸ میلادی)، حدود ۷ درصد از سهام کوکاکولا را به مبلغ ۱.۰۲ میلیارد دلار خریداری کرد. فروش سهام‌هایی که پیش از این خریداری شده بود، بافت را در ۵۶ سالگی وارد باشگاه میلیاردرها کرد.

کوکاکولا و آی‌بی‌ام از بزرگ‌ترین و مشهورترین سرمایه‌گذاری‌های بافت هستند

ورود وارن بافت و شرکت تحت مدیریتش به معاملات آتی بازار بورس، در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۲ میلادی) و با تزریق سرمایه‌ی ۱۱ میلیارد دلاری آغاز شد. سود کسب‌شده از این معاملات تا چهار سال بعدی نزدیک به دو میلیارد دلار گزارش شد. در همین زمان بود که بافت اعلام کرد قصد دارد ۸۵ درصد از سهام خود در برکشایر را به مؤسسات خیریه کمک کند. در صدر این مؤسسات، بنیاد بیل و ملیندا گیتس قرار داشت.

وارن بافت در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷ میلادی) اعلام کرد که قصد دارد جایگزینی جوان برای خود برگزیند تا کسب و کار سرمایه‌گذاری‌اش را مدیریت کند. او برای این تصمیم، لو سیمپسون را انتخاب کرد. البته سیمپسون آنچنان جوان نیست و تنها ۶ سال جوان‌تر از بافت است.

بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷

بحران مالی مشهور جهان درسال ۲۰۰۷، شرکت برکشایر را نیز تحت تأثیر قرار داد. آن‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۰۸ با افت درآمد ۷۷ درصدی مواجه شدند. البته در همین سال بود که وارن بافت به رتبه‌ی اول ثروتمندترین افراد جهان رسید. یک سال بعد، بیل گیتس جایگاه خود را از بافت پس گرفت. این سال‌ها در مجموع برای تمامی سرمایه‌داران جهان، سیاه و تاریک بودند. بافت نیز از این قاعده مستثنا نبود و در ۱۲ ماه، سرمایه‌ای حدود ۲۵ میلیارد دلار را از دست داد.

وارن بافت

خرید سهام IBM

وارن بافت در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱ میلادی) اعلام کرد که قصد دارد سهام شرکت کامپیوتری مشهور آی‌بی‌ام را خریداری کند. در نوامیر این سال بود که اعلام شد بافت در طول هشت ماه حدود ۶۴ میلیون سهم از این شرکت را با ارزش حدودی ۱۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. این خرید، سهام او را در این شرکت باسابقه به ۵.۵ درصد رساند.

نکته‌ی جالب در این خرید سهام این بود که بافت پیش از این اعلام کرده بود قصد ندارد وارد دنیای فناوری شود. او اعلام کرده بود که چون سوادی در این زمینه ندارد، به این صنعت وارد نخواهد شد. به همین دلیل خرید این مقدار از سهام یکی از پیشگامان دنیای کامپیوتر، اکثر کارشناسان و فعالان دنیای سرمایه را به تعجب واداشت.

کارشناسان بر این باورند که بحران مالی تا سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ میلادی) ادامه داشت. نکته‌ی مهم این است که بافت پس از این دوران سیاه توانست شرکتش را به استانداردهای پیش از این بحران برساند؛ در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۴، درآمد خالص شرکت او به ۶.۴ میلیارد دلار رسید و در این زمینه رکوردشکنی کرد.

وارن بافت

زندگی شخصی

وارن بافت به خاطر یک عشق دوران نوجوانی، یک ساز یوکلِیلی خریداری کرد. او به خاطر این عشق، علاقه‌ی شدیدی به موسیقی پیدا کرد و هنوز هم برخی اوقات این ساز را می‌نوازد.

وارن بافت در سال ۱۹۵۲ میلادی با سوزان تامپسون ازدواج کرد. آن‌ها سه فرزند به نام‌های سوزی، هاوارد و پیتر دارند. این زوج از سال ۱۹۷۷ متارکه کردند و البته از لحاظ قانونی تا سال ۲۰۰۴ که سوزان فوت کرد، زن و شوهر بودند. وارن بافت در سال ۲۰۰۶ و در سن ۷۶ سالگی با آسترید منکس به‌صورت رسمی ازدواج کرد. 

یکی از اتفاقات جالب زندگی وارن بافت، طرد نوه‌ی ناتنی‌اش است. نیکول، دختری بود که توسط پسر وارن یعنی پیتر به فرزندی پذیرفته شده بود. او در سال ۲۰۰۶ در مستندی بر مبنای ناعدالتی اقتصادی در آمریکا بازی کرد. فعالان رسانه‌ای معتقدند وارن به همین دلیل او را طرد کرده و گفته است که هیچ‌کس در خانواده، نیکول را عضوی از خاندان بافت نمی‌داند.

گفته می‌شود وارن بافت تلفن همراه و کامپیوتر ندارد

وارن بافت هنوز در خانه‌ای زندگی می‌کند که در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی در اوماها خریداری کرد. این سرمایه‌گذار مشهور به صرفه‌جویی مشهور است؛ اما در سال ۱۹۸۹ میلادی یک جت شخصی را به مبلغ ۶.۷ میلیون دلار خریداری کرد. این اقدام او برخلاف عقاید انتقادی‌اش مبنی بر خرج‌های بیهوده بود.

یکی از شایعات در مورد این میلیاردر آمریکایی، این است که او تلفن همراه ندارد و از کامپیوتر هم استفاده نمی‌کند. او یک اتومبیل کادیلاک DTS دارد. گفته می‌شود وارن بافت در عمرش تنها یک ایمیل ارسال کرده است. او عادت به خواندن روزنامه دارد و روز خود را با خواندن روزنامه‌ی اوماها ورلد هرالد شروع می‌کند که از سال ۲۰۱۱ در مالکیت شرکت خودش قرار دارد.

وارن بافت در سال ۲۰۱۲ به سرطان مرحله‌ی یک پروستات مبتلا شد و با گذراندن دوره‌ی ۴۴ روزه شیمی‌درمانی آن را درمان کرد. میلیاردر آمریکایی در حال حاضر ثروتی در حدود ۸۷.۵ میلیارد دلار دارد.

وارن بافت

نقل قول‌های مشهور از وارن بافت

  • هیچ‌گاه نمی‌توان با یک انسان بد، معامله‌ی خوب انجام داد.
  • سعی کنید با افرادی برتر از خود معاشرت کنید. معاشرت با آن‌ها باعث می‌شود در مسیری بهتر پیشرفت کنید.
  • مهم نیست چقدر مهارت یا دارایی دارید، برخی کارها نیاز به زمان دارند.
  • اختن اعتبار سال‌های طول می‌کشد و خراب کردن آن چند دقیقه زمان می‌خواهد.
  • برای رسیدن به نتایج خارق‌العاده، الزامی به انجام کارهای خارق‌العاده نیست.
  • سعی کنید بر خلاف جریان حرکت کنید. وقتی همه از ریسک می‌ترسند، ریسک کنید.
  • من موفقیت را با افرادی که دوستم دارند اندازه‌گیری می‌کنم.
  • من همیشه می‌دانستم که ثروتمند خواهم شد.
  • اگر در میان جمعیت یک درصدی خوش‌شانس جهان هستید، وظیفه دارید که به فکر ۹۹ درصد دیگر هم باشید.

منبع: زومیت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است