// ۲۹ اسفند ۹۶ ، ۰۳:۰۴

امروزه در مقطعی از تاریخ قرار داریم که از کسب‌وکارهای سنتی به کسب‌وکارهای مدرن و فناوری - محور کوچ می‌کنیم. بر خلاف تصوری که عامه‌ی مردم از بحران‌های اقتصادی در دنیا دارند و آن‌‌ها را مخرب می‌دانند، اقتصاددانان این بحران‌ها را عوامل تحول و دگردیسی جامعه می‌دانند. در دنیا بحران‌های اقتصادی بزرگی شکل گرفت که در نگاه کلان، منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشورهای بحران‌زده شد.

در ایران نیز این بحران از سال ۱۳۸۹ شکل گرفت و تا به امروز تبعات آن را در جامعه می‌بینیم و یکی از مزیت‌های آن، عبور از کسب‌وکارهای سنتی است. کسب‌وکارها باید براساس دانش روز تغییرات شگرفی را در ساختار خود به وجود آورند و در غیر این صورت محکوم به فنا هستند. دیگر، کسب‌و‌کارهای حجره‌ای و پاتوقی و سنتی توان رقابت با کسب‌وکارهای تکنولوژی-محور روز دنیا نخواهند داشت.

امروزه کسب‌وکارهای مبتنی بر وب و شبکه‌های اجتماعی، جزو لاینفک زندگی افراد، اشخاص و سازمان‌ها شده‌اند و به‌تدریج به تعداد برندهایی که روزانه به این فضا وارد می‌شوند، افزوده می‌شود؛ فارغ از اینکه استراتژی مشخصی دارند یا خیر، اقدام به فعالیت‌های مختلف می‌کنند و در نهایت از آن‌ها رفتارهایی سر می‌زند که ترسیم‌کننده‌ی افکار مجری در این فضا است.

با علم به این مطلب، همچنان شاهد مقاومت در برابر تغییر کسب‌وکارها در ایران هستیم که بعضا تبدیل به نزاع و درگیری هم می‌شود. به‌عنوان مثال طی یکی دو سال اخیر درگیری‌های متعددی بین تاکسی‌داران و تاکسی‌های آنلاین در شهرهای مختلف کشور به وجود آمد و همه شاهد آن بودند. از سوی دیگر طی چند روز گذشته شاهد درگیری‌هایی از این دست بین استارتاپ‌های جدید از جمله خشکشویی آنلاین و بیمه‌بازار بودیم.

با تمام این تفاسیر، هیچ صنفی نمی‌تواند مانع تحول و رشد جوامع شود و هر چه مقابله‌ی بیشتری کند، سهم حضور خود را در بازار از دست خواهد داد. تنها راه نجات کسب‌وکارها، امروزی شدن و استفاده از دانش روز جهان و تکنولوژی‌های فعلی است. نباید فراموش کنیم که دیگر زمین بازی تغییر کرده و قواعد نیز متناسب با آن دگرگون شده است و هیچ کسب‌وکاری نمی‌‌تواند در عصر جدید با قواعد قدیمی به موفقیت دست یابد. 

منبع: زومیت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است