// ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۳۸

پژوهشی که در مجله‌ی Vocational Behavior چاپ شده نشان می‌دهد سرگرمی در محیط کار باعث می‌شود به طور معناداری یادگیری غیررسمی در کارمندان بالا برود. یادگیری غیررسمی یعنی کارکنان بدون این‌که سر کلاس بنشینند یا جزوه‌ای دریافت کنند آموزش ببینند. آموزش‌های غیررسمی یکی از راه‌های رایج و موثر برای بالا بردن کارایی در یک شرکت است.

مایکل توز استاد مدیریت گفته: «بیشتر یادگیری کارکنان سرکار جدا از میز کار یا کلاس‌های آموزشی اتفاق می‌افتد.»

تجارب جدید در محیط امن و یادگیری بیشتر

برنامه‌های سرگرم‌کننده به‌خودی‌خود به ما درس نمی‌دهند. این فعالیت‌ها فضای مناسب برای یادگیری را می‌سازند. برای مثال افراد در یک محیط شاد با برنامه‌های جالب و سرگرم‌کننده بیشتر تمایل دارند برای مسائل مختلف راه‌های جدید پیدا کنند و از اشتباهات احتمالی نترسند.

ممکن است بین یادگیری و برنامه‌های سرگرم‌کننده سرکار ارتباطی پیدا نکنید. احتمالا تصور اینکه بین سرگرمی و باقی ماندن در شرکت یا سرگرمی باکارایی و خلاقیت رابطه وجود دارد راحت‌تر باشد. با این حال باز هم تاکید می‌کنیم یک محیط کار شاد و سرگرم‌‍کننده فضای امنی می‌سازد که کارکنان را بهتجربه جدید و یادگیری متمایل می‌سازد.

در این پژوهش برنامه‌های سرگرم کننده‌ای بررسی شد که با حمایت مدیریت شرکت‌ها برای بهتر کردن حال کارکنان (مثل فعالیت‌های گروهی و جشن‌های داخل سازمان برای دستاوردهای جدید) برگزار شده بودند.

یافته‌های این پژوهش نشان داد حمایت‌ها و پشتیبانی مدیریت از سرگرمی‌ها در محیط کار بیشتر از حمایت مستقیم آن‌ها از یادگیری کارکنان و کلاس‌های آموزشی اهمیت دارد.

کار گروهی و یادگیری بیشتر

سرگرمی‌ها کارکنان را گرد هم می‌آورد که همین مسئله به یادگرفتن از هم کمک می‌کند.

همکاران در یک بازی یا برنامه سرگرم‌کننده دور هم جمع می‌شوند، هم را بهتر می‌شناسند، خارج از رقابت یا مسائل کاری، روابط بهتری برقرار می‌کنند و یاد می‌گیرند چطور به هم کمک کنند. این برنامه‌ها در محیط کار انسجام گروهی به وجود می‌آید.

حمایت مدیران از سرگرمی در محیط کار باعث می‌شود کارمندان انعطاف‌پذیری، خوش‌بینی و توجه بیشتری به وظایفشان داشته باشند.

با این همه باید یادآوری کنیم سرگرمی نوش‌داروی یادگیری و بهره‌وری بیشتر نیست. پژوهش‌های گذشته نشان داده سرگرمی ممکن است بهره‌وری را کم کند. مدیران باید به‌صورت انتخابی سرگرمی مناسب را برای تشویق به یادگیری و کارایی بهتر گزینش کنند.

دکتر توز می‌گوید: «تاکتیک‌های مدیریتی همیشه مزایا و معایبی دارند و هیچ وقت نمی‌توانید یک محیط کار بی‌نقص بسازید. بنابراین برنامه‌ریزی برای سرگرمی در محیط کار چالش شماست.»

در آینده نزدیک درمورد این‌که چطور می‌توانیم محیط کار شاد و سرگرم‌کننده‌ای بسازیم خواهیم گفت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است