// ۲۲ اسفند ۹۶ ، ۰۳:۳۱

باتیستا فارینا یکی از نام‌های آشنا در صنعت خودروسازی و خصوصا طراحی بدنه‌ی خودرو است. پینین‌فارینا، شرکت خودروسازی است که به‌عنوان میراث او شناخته می‌شود. باتیستا (پینین) فارینا مؤسس شرکت خودروسازی کارتزریا پینین‌فارینا است که با نام Pinninfarina شناخته می‌شود. نام این صنعتگر ایتالیایی با طراحی بسیاری از خودروهای مدرن پس از جنگ جهانی گره خورده است. او شرکت Carrozeria Pinin Farina را در سال ۱۹۳۰ تأسیس کرد.

فارینا طراح بسیاری از خودروهای مدرن معاصر را بر عهده داشته و آخرین خودروی طراحی‌شده توسط او، آلفا رومئو اسپایدر ۱۶۰۰ بوده است. باتیستا فارینا در سوم آوریل سال ۱۹۶۶ از دنیا رفت. پسرش سرجیو تا سال ۲۰۱۲ مدیریت شرکت را بر عهده داشت و در سوم جولای آن سال از دنیا رفت. در حال حاضر ریاست هیئت مدیره‌ی شرکت پینین‌فارینا بر عهده‌ی پائولو پینین‌فارینا است و سیلویو آنگوری نیز به‌عنوان مدیرعامل مشغول به کار است. طبق آخرین آمار، این شرکت تا سال ۲۰۱۶ دارای ۵۷۸ نفر کارمند بوده است.

پینین فارینا

تولد و سال‌های ابتدایی فعالیت

باتیستا فارینا متولد دوم نوامبر سال ۱۸۹۳ در شهر تورین منطقه‌ی کورتانتزه ایتالیا است. البته در قوانین تقسیم‌بندی جغرافیایی ایتالیا، به این منطقه کومونه می‌گویند. کومونه زیرمجموعه‌ی استان در تقسیمات ارضی است. او دهمین فرزند از خانواد‌ه‌ای با ۱۱ فرزند بود و نام مستعار پینین (به معنای کوچک‌ترین برادر در زبان پیدمونتی) برای او انتخاب شده بود.

باتیستا از ۱۲ سالگی در فروشگاه بدنه‌ی اتومبیل برادرش، جیووانی مشغول به کار شد و علاقه‌اش به صنعت خودروسازی در همین دوران شکل گرفت. نام شرکت برادرش، Stabilimenti Industriali Farina بود. باتیستا در ۱۷ سالگی توانست طرحی برای خودروی شرکت فیات با نام فیات زیرو ثبت کند. مؤسس فیات، جیووانی آنجلی از او در مورد طرحش پرسید و باتیستا عنوان کرد که طراحی خودش را بیش از طرح پیشنهادی فیات می‌پسندد. این اعتمادبه‌نفس و علاقه‌ی زیاد به طرح شخصی، جایزه‌ی کمیسیون طراحی فیات را به باتیستا رساند.

 Stabilimenti Industriali Farina

او در خلال جنگ جهانی اول به‌صورت شخصی مدیریت تولید هواپیماهای آموزشی Aviac را بر عهده داشت و به همین خاطر از نیروی هوایی کشورش، تقدیرنامه دریافت کرد. او مدتی طولانی در شرکت برادرش کار کرد و پس از کسب تجربه، به طراحی اتومبیل‌های خودش مشغول شد.

در سال ۱۹۲۰، فارینا به آمریکا سفر کرد تا علاوه بر گردشگری، صنایع پیشرفته‌ی آن‌ها را نیز مورد مطالعه قرار دهد. او در شهر دیترویت با هنری فورد دیدار کرد. فورد از او خواست که در آمریکا بماند و برای شرکت فورد موتور کار کند؛ اما فارینا ترجیح داد به کشورش بازگردد و در آنجا مشغول به فعالیت شود. به هر حال سفر او به آمریکا دستاوردهای خوبی برایش داشت. مشاهده‌ی زندگی رو به رشد آمریکایی‌ها او را بر آن داشت که مسیر زندگی‌اش را با تلاش بیشتری پیش ببرد و برای رسیدن به موفقیت، تلاشی مضاعف داشته باشد.

باتیستا پس از بازگشت از آمریکا ازدواج کرد و فرزندانش جیانا و سرجیو در سال‌هاس ۱۹۲۲ و ۱۹۲۶ متولد شدند. او در مسابقات اتومبیلرانی نیز شرکت می‌کرد. باتیستا در مسابقه‌ی آئوستا-گرن سن برناردو که در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، مقام اول را کسب کرد. رکورد او در این مسابقه به مدت ۱۱ سال پابرجا ماند. باتیستا در خلال مسابقات اتومبیلرانی با اشخاص مشهور و صاحب نفوذی همچون وینچنزو لانسیا نیز دیدار داشت.

تأسیس پینین فارینا

باتیستا در سال ۱۹۳۰ شرکت خودش را با نام کارتزریا پینین فارینا تأسیس کرد. تأسیس این شرکت پس از سال‌ها کسب تجربه و آزمایش فناوری‌های جدید در مسابقات اتومبیلرانی انجام شد. لانسیا و عموی ثروتمند باتیستا، از سرمایه‌گذاران اولیه‌ی این پینین فارینا بودند. اولین دفتر و فروشگاه این شرکت در تورین تأسیس شد. تمرکز این شرکت روی طراحی و ساخت بدنه‌ی اتومبیل بود و به‌سرعت به شهرت بالایی دست یافت. تنها رقیب آن‌ها در دهه‌ی ۱۹۳۰، شرکت طراحی Carrozzeria Touring بود. طرح‌های اولیه‌ی باتیستا در شرکتش، روی شاسی‌های ایتالیایی از جمله فیات، آلفا رومئو و ایزوتا فراچینی انجام شدند. این طراحی‌ها به‌خوبی با طراحی‌های ایتالیایی آن زمان هماهنگ بودند و  تمرکز بالایی روی خطوط بدون شکست افقی داشتند. 

cisitalia

یکی از خودروهای به‌یادماندنی که توسط این شرکت طراحی شد، Cisitalia نام داشت. طراحی فوق‌العاده‌ی این خودرو آن را به نماد خودروسازی پس از جنگ جهانی تبدیل کرد. باتیستا در تمام مراحل طراحی این خودرو حضور داشت و شاسی آن را نیز خودش طراحی کرد. او با دقت تمام رادیاتور مورد نظر خودش را به‌صورت افقی در خودرو جای داد و در طراحی کناره‌ها از سبک گلگیرهای بدون درز استفاده کرد. این خودرو در موزه‌ی اتومبیل نیویورک به‌عنوان یکی از هشت خودروی تأثیرگذار در تاریخ به نمایش گذاشته شده است. خودروی دیگری که از باتیتسا به این موزه راه یافت، Sigma نام داشت که از طراحی عالی به‌منظور حفظ امنیت راننده بهره می‌برد.

پینین فارینا

مسئولین نمایشگاه خودروی پاریس که پس از جنگ جهانی دوم برگزار شد، فارینا را به خاطر شهروندی کشوری از نیروهای محور (کشورهای متحدین در جنگ جهانی دوم که منافع نسبتا مشترکی داشتند) از شرکت این رویداد منع کردند. پینین و پسرش سرجیو، در حرکتی شجاعانه با دو خودروی جدید طراحی‌شده به سمت این نمایشگاه حرکت کردند. آن‌ها خودروهای آلفا رومئو اسپورت ۲۵۰۰ و لانسیا آپریلیا را با خود به پاریس بردند و آن‌ها را در بیرون از محوطه‌ی نمایشگاه پارک کردند. رسانه‌های فرانسوی از ورود آن‌ها جلوگیری کردند؛ اما بازدیدکنندگان طراحی این دو خودرو را بسیار تحسین کردند.

alfa romeo 2500

رشد شرکت پینین‌فارینا در دهه‌ی ۱۹۵۰ باعث شد تولیدکنندگان بزرگ خودرو، محصولات خود را به آن‌ها سفارش دهند. خودروهای لانسیا آرلیا، آلفا رومئو ۱۹۰۰ و 6C2500 و همچنین فیات ۱۱۰۰ و مازراتی A6 از محصولاتی بودند که در آن دوران توسط پینین‌فارینا طراحی شدند. شرکت‌های غیر ایتالیایی مانند نش، بی‌ام‌سی و پژو نیز به‌مرور به جمع مشریان این طراح خوش‌ذوق پیوستند. رشد سریع شرکت باعث شد که مرکز جدید آن‌ها در سال ۱۹۵۸ در زمینی وسیع در شهر گرولیاسکو و خارج از تورین تأسیس شود. در ابتدای دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، شرکت برادر باتیستا یعنی استابیلمنتی نیز جزئی از پینین‌فارینا شد.

در این زمان، قرارداد طراحی جولیتا اسپایدر برای آلفا رومئو، نقطه‌ی عطفی برای پینین‌فارینا بود. آن‌ها در مسابقهی طراحی، رقیب خود برتونه را شکست دادند و برای اولین بار، خودروهای طراحی‌‎شده توسط پینین‌فارینا در تیراژ زیاد تولید شدند. مکس هافمن، یکی از تاجران به‌نام آمریکایی در آن زمان قول داد که تمام محصول تولیدی آلفا رومئو را خواهد خرید. در سال ۱۹۵۶، اولین سری از این خودرو تولید شد و تعداد کل تولیدی در آن سال به ۱۰۲۵ عدد رسید. در سال ۱۹۵۹، این آمار تولید به بیش از چهار هزار دستگاه رسید.

فراری پینین

بزرگ‌ترین دستاورد شرکت پینین فارینا، طراحی برای شرکت فراری بود که از سال ۱۹۵۲ شروع شد. شروع این همکاری داستان خاصی دارد. مدیران دو شرکت به خاطر غرور زیاد از تشکیل جلسه در دفتر دیگری سر باز زدند و اولین ملاقات در رستورانی در شهر تورتونا انجام شد. این شهر در منطقه‌ای بی‌طرف! بین شهرهای تورین و مودنا قرار دارد. اگرچه بسیاری از کارشناسان، توافق این دو غول ایتالیایی را ناموفق پیش‌بینی می‌کردند، این کسب و کار بعدا و با شروع مدیریت پسر باتیستا، شهرت جهانی پیدا کرد. تاکنون بیش از ۶۰ سال از این همکاری می‌گذرد و بیش از دویست خودروی فراری توسط پینین‌فارینا طراحی شده است.

فارینا در سال ۱۹۶۱ به‌طور رسمی نامش را به باتیستا پینین‌فارینا تغییر داد. او از نام مستعاری که در کودکی برایش انتخاب کرده بودند لذت می‌برد و آن را به‌صورت رسمی به نام خانوادگی‌اش اضافه کرد. او در همین سال و پس از ۵۰ سال فعالیت، مدیریت شرکتش را به پسرش سرجیو و دامادش رنزو کارلی واگذار کرد. البته مشاوره‌ی او پس از این انتقال قدرت نیز ادامه داشت.

پینین فارینا

باتیستا پینین فارینا در سال‌های آخر عمرش به سفر، فیلمسازی و فعالیت‌های فرهنگی و خیرخواهانه مشغول بود. در کنار تمام افتخارات، او کلید افتخاری شهر دیترویت را نیز دریافت کرد.

آخرین اتومبیل طراحی‌شده توسط فارینا، آلفا رومئو اسپایدر ۱۶۰۰ بود که در نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۱۹۶۶ به نمایش گذاشته شد. باتیستا کمتر از یک ماه بعد و در سوم آوریل در سن ۷۲ سالگی از دنیا رفت. نام او در سال ۲۰۰۴ به تالار افتخارات صنعت خودروسازی اضافه شد.

آلفا رومئو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است