// ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۰۲:۴۲

مدیریت و رهبری از مسئولیت‌های سنگینی هستند که ممکن است در آینده انتظار شما را بکشند. آیا مهارت لازم برای انجام هرچه بهتر آن را دارید. در زندگی هر شخصی امکان پیشنهاد مسئولیت‌های مدیریتی وجود دارد. قطعا دشوارترین بخش این مسئولیت‌ها زمانی است که برای اولین بار به چنین سمتی می‌رسید. اگر در طول زندگی خود با تمرین‌های روزمره برای رهبری تمرین کنید، قطعا در زمان پیشنهاد مسئولیت، آن را با آغوش باز خواهید پذیرفت.

در همین راستا یکی از وظایفی که بر عهده‌ی مدیران رده‌بالای هر سازمانی است، توسعه و بهبود مهارت‌های رهبری در تمامی سطوح سازمانی است. شرکت‌هایی که از این روند استفاده کنند در آینده پیشرفت و ثبات مالی خود را تضمین کرده‌اند. البته اگر شرکت شما دغدغه‌ای برای افزایش مهارت‌های مدیریتی کارمندان ندارد، خودتان می‌توانید دست به کار شده و برای آیند‌ه‌ی خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، تمرین‌هایی برای افزایش مهارت‌های رهبری عنوان می‌کنیم که از زبان Libby Gill، مدیر شرکت آموزش مدیریتی و مولف کتاب The Hope-Driven Leader گردآوری شده‌اند.

تصمیمات قاطع‌تری بگیرید

یکی از تمرین‌های واضح برای تبدیل شدن به رهبری ایده‌آل، اتخاذ تصمیمات قاطع است. مهم نیست این تصمیمات در چه حوزه‌ای باشد، فقط باید روی آنها جدیت کامل داشته و برای اجرایشان قاطع باشید. همیشه پیش از تصمیم‌گیری به خوبی تفکر کنید و مزایا و معایب کار را به خوبی بسنجید. هرچه در این کار زمان صرف کنید در آینده تصمیمات سریع‌تری خواهید گرفت. این تمرین به شما کمک می‌کند شخصیت خود را قوی‌تر و آگاه کرده و برای مسئولیت‌های آتی آماده باشید.

leader

گیل در مورد این تمرین می‌گوید:

شما بایددر زندگی شخصی خود نیز رهبر باشید. البته این واقعیتی آشکار است اما معمولا از آن غافل می‌شویم. این در حالی است که افراد باهوشی که در آینده رهبران واقعی خواهند شد، همیشه در حال اتخاذ تصمیمات قاطعانه هستند. تصمیماتی که نه تنها زندگی خودشان، بلکه زندگی اطرافیان را نیز بهبود می‌بخشد.

شبکه‌ای از افراد متنوع تشکیل دهید

تحقیقات یک گروه مشاوره‌ای کسب و کار در بوستون نشان می‌دهد که شرکت‌هایی با تنوع شخصیتی بالا در سطوح مدیریتی، ۱۹ درصد بیش از دیگر شرکت‌ها، در فرآیندهای خود، نوآوری دارند. کارشناسان کسب و کار معتقدند قرار گرفتن در کنار افرادی با خلقیات و ویژگی‌های متنوع در زندگی، می‌تواند تجربیات جدیدی به زندگی شخصی و کاری شما وارد کند.

قرار گرفتن در گروهی از افراد مختلف را به عنوان هدف زندگی شخصی خود تعیین کنید. با این کار نتایج بسیار مثبتی در زندگی شخصی و کاری انتظار شما را خواهد کشید. برای تمرین این مهارت می‌توانید در انجمن‌های خیریه، مشاوره‌های گروهی، فعالیت‌های گروهی ورزشی و هر فعالیتی که شما را در میان افراد با زمینه‌های متنوع قرار می‌دهد، حضور پیدا کنید. قرار گرفتن در میان این افراد مختلف، توانایی تفکر و بینش در مورد خودتان را افزایش خواهد داد. 

گوش دهید و ارتباط برقرار کنید

گوش دادن و برقراری ارتباط رابطه‌ی پیوسته‌ای با یکدیگر دارند. شما برای افزایش شبکه‌ی اطرافیان خود نیاز به برقراری ارتباط با افراد جدید دارید. این ارتباط نیز تنها به کمک تقویت مهارت گوش دادن حاصل می‌شود. بعلاوه این مهارت تا حد امکان باید با افرادی تمرین شود که صحبت‌هایی چالشی یا خلاف تمایلات ما دارند.

برای تقویت این مهارت، در زمان مکالمه تمام وسایل ارتباطی خود را کنار بگذارید. به صحبت‌های طرف مقابل به خوبی توجه کرده و با حرکات ساده‌ی بدن به آنها واکنش نشان دهید. با این کار نشان می‌دهید که نه تنها صحبت‌های مخاطب را به خوبی شنیده‌اید بلکه آنها را کاملا درک کرده‌اید. این مهارت را در زندگی شخصی نیز تمرین کنید چرا که اکثر افراد در ارتباطات روزانه نیز با کمبود مهارت گوش دادن مواجه‌اند.

Listen More

یکی از نکاتی که اکثر کارشناسان کسب و کار به آن معتقد هستند این است که مزیت رهبران نسبت به یکدیگر به مهارت‌های فنی آنها وابسته نبوده و تنها در نحوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران خلاصه می‌شود. نکته‌ی مهم این که در ارتباطات کاری همیشه انتظاراتی وجود دارد. برقراری ارتباطات شخصی‌تر این حالت را از بین برده و فرصتی برای بهبود مهارت دریافت، پردازش و به‌کارگیری اطلاعات در اختیار ما قرار می‌دهد.

مدیریت کنید

قطعا بهترین تمرین برای بهبود مهارت رهبری، انجام آن است. در فرصت‌های کوچک و بزرگ و حتی از دوران پیش از شروع فعالیت کاری، وظایف مدیریتی را بر عهده بگیرید و با چالش‌های آن دست و پنجه نرم کنید. حتی اگر فرصت مدیریت در یک تیم متشکل از دو نفر باشد نیز می‌تواند مهارت‌های زیادی از جمله مشورت، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی استراتژیک و تحلیل فرایند را به شما آموزش دهند.

یکی از خصوصیات رهبران موفق، مدیریت در پشت صحنه است. آنها تنها فرصت‌های جدید را پیدا کرده و سپس شرایط را برای شکوفایی استعدادهای افراد دیگر فراهم می‌کنند. شما باید برای خودتان و مهارت‌های رهبری شخصی نیز چنین رفتاری داشته باشید. در زندگی روزمره به دنبال فرصت‌ها باشید و از آنها برای شکوفایی مهارت‌های رهبری استفاده کنید.

منبع: زومیت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است