// ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۰۳:۳۴

رشد سریع استارتاپ و جذب سرمایه توسط شرکت‌های بزرگ به معنای بهتر بودن نیست. کسب‌وکارهایی موفق می‌شوند که رشد آرام و پایداری داشته باشند و محصولات خلاقانه به بازار عرضه کنند. کری بنجامین، برنده‌ی جایزه‌ی زیبایی‌شناسی و بنیان‌گذار شرکت StackedSkincare است. این شرکت در زمینه‌ی تولید محصولات زیبایی فعالیت دارد و سرم‌ها و لایه‌بردارهای باکیفیتی به بازار عرضه می‌کند. بنیان‌گذار این شرکت هیچ سرمایه‌ی خارجی دریافت نکرده و استارتاپ خود را با سرمایه‌ی شخصی به این مرحله رسانده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت داستان موفقیت او را از زبان خودش می‌خوانیم.

این روزها استارتاپ‌های زیادی در سراسر دنیا بنیان‌گذاری می‌شوند. بسیاری از این استارتاپ‌های موفق توسط شرکت‌های بزرگ سرمایه دریافت می‌کنند و این ذهنیت برای اکثر مردم به وجود می‌آید که یک استارتاپ بدون جذب سرمایه‌ی خارجی نمی‌تواند رشد کند. بنابراین زمانی که به مردم می‌گویم شرکتم را با سرمایه‌ی خودم به این مرحله رسانده‌ام تعجب می‌کنند. عدم جذب سرمایه به این معنا است که شرکت، بودجه‌ی محدودی دارد و از انجام بسیاری از کارها باید چشم‌پوشی کرد. اما از طرف دیگر مهارت حساب‌وکتاب را بالا می‌برد و هوش مالی را افزایش می‌دهد. من در طول این مسیر تجربه‌های زیادی کسب کردم که برای افرادی که قصد جذب سرمایه ندارند مفید است.

money

با مقادیر کم آغاز کنید

من زمانی که کسب‌وکار خودم را راه‌اندازی کردم، تنها چهار محصول برای ارائه به بازار داشتم و وب‌سایت شرکت نیز طراحی بسیار ابتدایی و معمولی داشت. محصولات بهترین کیفیت را در بازار داشتند و سطح وب‌سایت شرکت برای ارائه‌ی چنین محصولاتی واقعا پایین بود. اما یاد گرفتم که با این موضوع کنار بیایم و به این باور رسیدم که کیفیت محصولات بسیار مهم‌تر از وب‌سایت شرکت است. بنابراین سفارش‌های کوچک را جایگزین خریدن حجم زیادی از محصولات کردم. قیمت محصولات من بالا بود؛ اما تصمیم گرفتم با کاهش دادن میزان سود، رشد پایداری داشته باشم. زمانی که تعداد سفارش‌ها بالا رفت و میزان فروش افزایش پیدا کرد، هزینه‌ی تولید محصولات کاهش پیدا کرد و میزان سود نیز بالا رفت.

قبل از شروع هر کاری به این فکر کنید که چه چیزی برای مشتری‌ها بسیار مهم است و سپس سعی کنید بهترین خدمات را برای رفع آن نیاز ارائه دهید. برای من فرمول تولید محصول بسیار مهم بود؛ اما ممکن است برای یک کسب‌وکار دیگر بازاریابی برند، بسته‌بندی یا تکنولوژی اهمیت بیشتری داشته باشد. بنابراین مهم‌ترین جنبه‌ی کسب‌وکار را پیدا کنید و در آن بهترین شوید، زمانی که شرکت به درآمد رسید روی سایر جنبه‌های کسب‌وکار کار کنید. اگر بودجه‌ی شرکت محدود است، برای امضا کردن قراردادهای بزرگ یا حداقل سفارش‌ها وسوسه نشوید. شروع کوچکی داشته و مطمئن باشید که با گذشت زمان میزان سوددهی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آرام پیش بروید

من طرفدار سرسخت رشد آرام و پایدار هستم. زمانی که یک استارتاپ سرمایه‌ی خارجی دریافت می‌کند باید همواره به سرمایه‌گذار جواب پس بدهد و این موضوع به او فشار می‌آورد که هرچه سریع‌تر رشد کند. از آنجایی که من سرمایه‌گذار خودم بودم، سعی می‌کردم انتخاب‌های محافظه‌کارانه داشته باشم و تمرکز خود را روی رشد ماهانه‌ی شرکت گذاشته بودم. درنتیجه به جای ارائه‌ی محصولات جدید در هر ماه، از طریق تولید محتوای ارزشمند در مورد مراقبت از پوست با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کردم. این محتوای ارزشمند باعث شد نام محصول من به‌عنوان یک محصول ارزان در ذهن مردم ماندگار شود.

زمانی که شخصی کسب‌وکارش را راه‌اندازی می‌کند، وسوسه می‌شود با سرعت زیادی آن را رشد دهد؛ اما پیشروی آرام همواره جریانی از سوددهی را به همراه خواهد داشت. به‌جای تمرکز روی تولید محصولات جدید به بهینه‌سازی روابط خود با مشتری‌ها از طریق تولید محتوای ارزشمند فکر کنید. ایجاد روابط قوی با مشتری محکم کردن زیرساختی است که برای حمایت از محصولات در آینده نیاز خواهید داشت.

startup

با نوآوری همراه شوید

بسیاری از برندهای مراقبت از پوست کار خود را با ارائه‌ی کامل محصولات پایه مانند لایه‌بردار، تونر و مرطوب‌کننده‌ آغاز می‌کنند. اگر پول کافی برای تبلیغات داشته باشید این روش موفقیت شما را در بازار تضمین می‌کند؛ زیرا همه از آن‌ها استفاده خواهند کرد. اما اگر بودجه‌ی کافی برای تبلیغات ندارید، خیلی سخت است که بخواهید مشتری‌ها را به محصولات علاقه‌مند کنید. به‌عنوان مثال لایه‌بردارها محصولات جدید و منحصربه‌فردی نیستند که بدون تبلیغات بتوانند توجه مشتری را به خود جلب کنند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم کارم را با ارائه‌ی چهار محصولی آغاز کنم که کمتر در میان مردم جا افتاده است. محصولات من شامل دو نوع سرم جدید، یک لایه‌بردار خنثی و یک دستگاه میکرونیدلینگ بود. مشتری‌های من محصولاتی مانند کرم و سایر محصولات پوستی را باید از برندهای دیگر خریداری می‌کردند؛ اما محصولات من به دلیل نوآوری که داشتند بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

شرکت‌هایی که بودجه‌ی کافی برای تبلیغات ندارند، بهتر است از همین روش استفاده کنند. از خودتان بپرسید کدام‌یک از محصولات شرکت خلاقانه‌تر است و بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. سپس آن محصول را در مرکز توجه قرار دهید. شکل دادن نام برند در کنار خلاقانه‌ترین محصول حمایت بیشتر مشتری‌ها از محصولات را در آینده به همراه خواهد داشت.

اعتبار خود را بسازید

راه‌اندازی خط تولید محصولات مراقبت از زیبایی برنامه‌ای بود که همیشه در ذهن من وجود داشت اما من پیش از ارائه‌ی اولین محصول اقدام به بنیان‌گذاری پایه و اساس شرکت کردم. من از زمانی که به‌عنوان یک زیبایی‌شناس فعالیت می‌کردم، تلاش کردم اعتبارم را در صنعت محصولات مرتبط با زیبایی پوست افزایش دهم. از هر فرصتی برای مصاحبه با خبرگزاری‌ها استفاده کردم و مقاله‌های زیادی منتشر کردم؛ زیرا می‌دانستم هرقدر نامم بیشتر شنیده شود در آینده بیشتر از محصولاتم استقبال خواهند کرد. پس از هر فرصتی بهره ببرید و نامتان را به‌عنوان یک متخصص در صنعت کاری خود به دیگران معرفی کنید.

money

با مطبوعات همکاری کنید

همان‌طور که پیش‌تر گفتم، من رابطه‌ی خوبی با روزنامه‌نگاران داشتم و همین موضوع باعث شد مطبوعات نقش پررنگی در رشد شرکت من ایفا کنند. من پیش از راه‌اندازی خط تولیدم، از چند زیبایی‌شناس دعوت کردم تا خدمات رایگان پوستی روی صورتشان انجام دهم. زمانی که روی پوستشان کار می‌کردم، در مورد ایده‌ی چند مقاله با هم صحبت کردیم و من چند پیشنهاد در مورد زوایای جدید روندهای زیبایی به آن‌ها ارائه دادم. بعد از گذشت مدتی، زمانی که می‌خواستند مقاله‌های جدید منتشر کنند با من تماس گرفتند و در مورد موضوع مورد نظر مصاحبه کردند. من ایده‌های جدید به آن‌ها داده بودم و آن‌ها نیز در عوض نام من را به مردم معرفی کردند. افرادی که در مورد زیبایی محتوا تولید می‌کنند به موضوع‌های جدید نیاز دارند؛ بنابراین اگر بتوانید در این زمینه به آن‌ها کمک کنید از شما استقبال خواهند کرد. زمانی که می‌خواستم خط تولیدم را راه‌اندازی کنم، شبکه‌ی خوبی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان درست کرده بودم و آن‌ها نیز بسیار مشتاق بودند در این زمینه از من حمایت کنند.

داشتن روابط دوستانه با نویسندگان کار آسانی نیست؛ اما امروزه شبکه‌های اجتماعی این کار را بسیار راحت‌تر کرده‌اند. من با ارائه‌ی خدمات رایگان زیبایی رابطه‌ام را با آن‌ها آغاز کردم و سپس با دادن ایده‌های جدید روابطمان را محکم‌تر کردم. بعد از گذشت مدتی با هم دوست شدیم و هر کمکی که به آن‌ها کرده بودم به خودم بازگشت.

بزرگ‌ترین درسی که در راه‌اندازی یک کسب‌وکار با سرمایه‌ی شخصی گرفتم این بود که هرگز شرکتم را با استارتاپ‌هایی که سرمایه‌ی زیاد دریافت می‌کنند مقایسه نکنم. برندهای زیادی وجود داشته‌اند که باوجود ارائه‌ی محصولات متنوع نتوانسته‌اند رشد پایداری داشته باشند. این باور در میان ما جا افتاده است که رشد سریع به معنای بهتر بودن است؛ اما در بسیاری از موارد می‌بینیم کسب‌وکارهایی برنده می‌شوند که رشد آرام و مداومی داشته‌اند.

منبع: زومیت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است