// ۱۸ اسفند ۹۶ ، ۰۳:۲۷

دوستان عزیز در این مقاله قصد داریم در مورد راهکارهایی صحبت کنیم که با آن به انسانی متفکر تبدیل شویم. به شما اطمینان می دهیم، در هر مرحله ای از زندگی که قرار دارید، با تمام آرزوها و اهدافی که در سرتان است، می تواند از این مطالب استفاده کنید و تاثیرات مثبت اندیشی در زندگی خود به وجود آورید. پس با ما همراه باشید.

چگونه انسانی متفکر باشیم؟

در ابتدا به این نکته ی کلیدی می پردازیم که انسان متفکر عمدتا به چه کسی گفته می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: انسان متفکر کسی است که در هر شرایطی که قرار داشته باشد، بتواند از امروز خود استفاده کند و لذت ببرد. آدمی که همواره آرام است و آرامش دارد، کسی که طالب صلح است و در معرض استرس قرار ندارد، فردی که نگران فرداهایش نیست، در لحظه از فرصت هایش بیشترین بهره را می برد و سعی می کند در لحظه ی کنونی زندگی کند و از آن لذت ببرد. شخصی که وقتی حالش را جویا شوید با تمام وجود بگوید: «حالم خوب است».

اعتماد به نفس,تاثیرات مثبت اندیشی در زندگی,تمرین زندگی کردن

به نظر شما چنین فردی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

 کلید اول – مشخص کردن جایگاه

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که در کجا قرار دارید و در چه شرایطی قرار گرفته اید؟ این پرسش به این دلیل است که باید خود را از زوایای مختلف موردبررسی قرار دهید. این که ازلحاظ شغلی در چه جایگاهی هستید و روابطی که با اطرافیان، دوستان و یا شریک زندگی خود دارید، در چه درجه ای از موفقیت قرار دارد. شما باید همه ی این موارد را موردبررسی قرار دهید و یادداشت نمایید.

خودتان را بشناسید,خودتان را بهتر بشناسید,ضمیر ناخودآگاه

ببینید شما جزو کدام دسته هستید؟

بسیاری از افراد وقتی وارد یک محیط تفریحی می شوند دائم به دنبال ایراد گرفتن هستند. مثلا وارد یک رستوران که می شوند می گویند چقدر این رستوران شلوغ است، نباید به اینجا می آمدیم و …

همواره سعی کنید در هر شرایطی که هستید، از زندگی خود لذت ببرید. در مورد این مثال، وقتی رستوران می روید به دکور زیبا و چیدمان فضا دقت کنید. از بوی غذایی که در محیط پیچیده لذت ببرید و از دیدن آدم هایی که در اطرافتان شاد هستند، احساس شادی سرزندگی کنید.

کاملا درست است که رستوران های زیادی وجود دارد که ویژگی های خاص دیگری دارند، ولی وقتی که شما این رستوران را انتخاب کرده اید و به اینجا آمده اید، پس از زمان و حضور خودتان در این فضا لذت ببرید. این بزرگ ترین وظیفه ی شماست که از هرلحظه و هر نقطه ای که قرار دارید لذت ببرید و حتی این لذت را به اطرافیانتان هدیه کنید.

مدیتیشن یا مراقبه,نقش فکر در زندگی

کلید دوم – خودتان را بهتر بشناسید

از خودتان این سوال را بپرسید که واقعا چه کسی هستید؟ در طول شبانه روز چه کارهایی انجام می دهید؟ شغلتان چیست؟ اگر نویسنده هستید، اگر تدریس می کنید، اگر هنرمند یا ورزشکار هستید باید این سوال را از خودتان بپرسید که چطور آدمی هستید؟ و به یک دیدگاه و تعریف مشخص از خودتان برسید. وقتی که همه ی فاکتورهای شخصیتی خود را درجایی یادداشت کردید، می توانید خود را ارزیابی کنید که خوب عمل کرده اید یا خیر! سپس می توانید خودتان را بشناسید.

اعتماد به نفس,تاثیرات مثبت اندیشی در زندگی,تمرین زندگی کردن

کلید سوم- فرکانس های فکری خود را بررسی کنید

هنگامی که رخداد یا اتفاقی روی می دهد شما چه طرز فکری از خود نشان می دهید؟ مثلا فرض می کنیم با شخصی در یک ساعت مشخص قرار گذاشته اید. و شما سر ساعت حاضر می شوید و مدتی را چشم انتظار می مانید. در این هنگام فکر شما در مورد دیر کردن آن شخص چیست؟ آیا در این مواقع مثبت فکر می کنید؟ مثلا می گویید: شاید رفته تا هدیه یا یک دسته گل بخرد! یا این که افکارتان به سمت موارد منفی می رود؟ مثلا فکر می کنید که شاید اتفاق ناگواری افتاده یا تصادف کرده است!

در زمان بروز مشکل، اولین موردی که به آن فکر می کنید چیست؟

زمانی که با شخصی بحث و مشاجره می کنید چه چیزی در ذهنتان نقش می بندد؟ به این موضوع فکر می کنید که او حرف های شما را نمی فهمد؟! یا این که شما باید به روش دیگری حرف هایتان را بیان کنید و طرز بیانتان را تغییر دهید؟!

توجه داشته باشید که نقش تفکر و دیدگاه شما در زندگی تا حد زیادی حائز اهمیت است، بنابراین باید این موارد را بررسی کنید و متوجه شوید در شرایط مختلف چگونه بقیه را قضاوت خواهید کرد؟! و این که نسخه ی بهتر شما باید چه شکلی باشد؟!

شرکت اپل را در نظر بگیرید که هرساله محصولات جدیدی را با نسخه آپدیت شده وارد بازار می کند و طرفداران آن همیشه منتظر هستند تا ویژگی های جدید این محصول را سریعا مورد نقد و بررسی قرار دهند. پس شما هم باید هرسال ویژگی های خود را موردبررسی قرار دهید و از میان آن نقاط مثبت و منفی را استخراج کرده و موارد مثبت و جذابیت های بیشتری را به شخصیت خود اضافه کنید تا به خود دلخواهتان نزدیک و نزدیک تر شوید.

اعتماد به نفس,تاثیرات مثبت اندیشی در زندگی,تمرین زندگی کردن

کلید چهارم – مدیتیشن یا مراقبه، تمرین زندگی کردن

مراقبه (مدیتیشن) یعنی «تمرینی برای زندگی» آیا تاکنون مراقبه انجام داده اید؟ آیا به مراقبه کردن علاقه مند هستید؟ اگر می خواهید در زندگی موفق و قوی باشید، پیشنهاد می کنم حتما مراقبه کار کنید. در اکثر اوقات افراد در هنگام شکست خود را بسیار ضعیف می دانند و به هیچ وجه شکست را به عنوان بخشی از زندگی خود نخواهند پذیرفت. با خودشان این جملات را تکرار می کنند که من حق شکست خوردن را نداشتم! زندگی ام نابود شده و همه چیزم را باخته ام! دیگر نمی توانم از زندگی لذت ببرم!

ولی در اصل این گونه نیست، این ها فقط انرژی های منفی هستند که شما را در خود غرق کرده اند. این افکار و دیدگاه ها می تواند تمام زندگی شما را نابود کند، به گونه ای که نتوانید از فرصت های بعدی خود نهایت استفاده را ببرید.

شما به راحتی می توانید از تکنیک با ارزشی به نام مراقبه یا مدیتیشن بهره ببرید. بسیاری از افراد موفق به صورت مداوم از این تکنیک ها در زندگی خود استفاده می کنند، و مطمئنا نتیجه ی آن را در زندگی خود به دفعات دیده اند.

برای این کار می توانید چشم های خود را ببندید، کاملا آرام و ریلکس باشید و خود را در محیطی آرام و به دور از هرگونه نگرانی و استرس تصور کنید. سپس تمام احساسات و انرژی های منفی را دور بریزید. مانند دروغ، حسادت، دورویی، غم و … این ها تمام انرژی های منفی هستند که تمام وجود شما را تسخیر کرده و دائم به طور مخفیانه آزارتان می دهند.

برای تغییر در زندگی باید خود را از بند زندگی جسمانی رها کرده و به لایه های عمیق ذهنی خود دست یابید. آنجاست که می توانید کنترل ذهن خود را برعهده بگیرید و زندگی خود را دگرگون سازید. تا رسیدن به این مرحله به طور مکرر به مراقبه بپردازید. این ذهن شماست که کنترلتان می کند و مجبور هستید به هر سمتی که فرمان بدهد، حرکت کنید!

به شما اطمینان می دهیم پس از تمرین مراقبه خواهید دید که کنترل بهتری روی شخصیت، افکار و ذهنیت خود دارید و خلاقیت شما به صورت اعجاب انگیزی زیاد شده است. در دنیای مدیتیشن و مراقبه می توانید به آرامشی برسید که در غیر از آن هرگز این احساس را تجربه نخواهید کرد.

با مراقبه می توانید ضمیر ناخودآگاه خود را تقویت کرده و اعتماد به نفسی که به دنبال آن هستید را به دست آورید. ضمیر ناخودآگاه هرگز تفاوتی بین واقعیت و دنیای مراقبه قائل نخواهد شد، به همین دلیل در این دنیا به هر آن چه در ذهن و شخصیت خود انتظار دارید، می توانید دسترسی پیدا کنید.

منبع: پرورش افکار

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است