// ۲۰ تیر ۹۷ ، ۰۲:۴۹

چند مرتبه تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام تصمیم گیری دودل می شوید و نمی دانید کدام انتخاب درست است؟ زندگی بارها و بارها ما را در دوراهی قرار داده که در این دوراهی ها انتخاب مسیر درست، گوش دادن به حس درونی و تحت تاثیر دیگران قرار نگرفتن عوامل مهمی هستند. تصمیم گیری مهارت مهمی است که برای پیشرفت در کار و زندگی به آن نیاز داریم.

چرا تصمیم گیری سخت است؟

روزانه صدها تصمیم کوچک و بزرگ می گیریم. چه ساعتی بیدار شوم؟ ورزش کنم یا نه؟ چی بپوشم؟ چی بخورم؟ کجا برم؟ چجوری برم؟ و خیلی موارد دیگر… این نوع تصمیم گیری ها در عرض چند ثانیه گرفته می شوند و مواجه شدن با آن ها آسان است چون در آینده ما تاثیر چندانی ندارند.

بعضی تصمیم گیری ها هم هستند که توسط چندین عامل خارجی پیچیده می شوند. به عنوان مثال پوشیدن لباس کار در یک روز عادی مسئله چندان مهمی نیست اما وقتی قرار است یک مصاحبه خیلی مهم داشته باشید تصمیم گیری در مورد لباسی که می پوشید مهم می شود. اگر در تصمیم گیری مشکل دارید و مدت ها با خودتان کلنجار می روید که آیا تصمیمی که می خواهم بگیرم درست است یا نه کمی دست نگه ندارید و برای تصمیم گیری درست و سریع مسائل زیر را در نظر بگیرید:

زیاد فکر کردن همیشه به معنی خوب فکر کردن نیست.

یاد بگیرید که به احساس درونی و نیت تان اعتماد کنید.

برای تصمیم گیری هایتان ضرب الاجل تعیین کنید.

این را بپذیرید که همیشه قرار نیست چیزی را داشته باشید. گاهی اوقات باید سازش داشته باشید.

اگر سرانجام تصمیمی که گرفتید اشتباه بود باز هم مثبت اندیش باشید.

مهارت تصمیم گیری

چگونه مهارت تصمیم گیری را تقویت کنیم؟

دانستن این که نمی توانید تصمیم درستی بگیرید خودش یک قدم بزرگ است. قدم بعدی این است که کمی روی مهارت تصمیم گیری خود کار کنید.

قانون ۱۰/۱۰/۱۰ برای گرفتن تصمیمات ضروری و سخت

سوزی ولش نویسنده معروف کسب و کار ابزار ساده ای برای کمک به تصمیم گیری اختراع کرده است که این ابزار را قانون ۱۰-۱۰-۱۰ نامیده است. پیشنهاد او این است که در مورد تصمیماتی که قرار است بگیریم باید در ۳ قالب فکر کنیم. احساسی که ۱۰ دقیقه بعد از تصمیم گیری داریم. احساسی که ۱۰ ماه بعد از تصمیم گیری داریم. و احساسی که ۱۰ سال بعد از تصمیم گیری خواهیم داشت. این قانون با آینده نگری به ما کمک می کند مطمئن شویم که قرار نیست از تصمیمی که می گیریم پشیمان شویم. اگر پیش بینی کنیم در آینده از تصمیمی که می گیریم احساس پشیمانی خواهیم کرد یعنی باید مسیر دیگری را برای داشتن آینده ای شاد انتخاب کنیم.

با ترس ها مواجه شوید

گاهی اوقات از نتیجه تصمیمی که می گیریم می ترسیم و دائم نگران عواقب آن هستیم. برای بیرون آمدن از این نگرانی باید توانایی مواجه شدن با ترس ها را داشته باشید. اتفاقات بدی که با تصمیم گیری شما ممکن است بیفتد را بنویسید. به عنوان مثال با همسرتان مشکل بزرگی دارید و می خواهید موضوع را به او بگویید اما می ترسید منجر به درگیری و در نهایت طلاق شود.

قدم بعدی این است که ببینید آیا می توانید با شرایط بعد از تصمیمی که گرفته اید کنار بیایید؟ به عنوان مثال اگر طلاق گرفتید می توانید با مجردی کنار بیایید یا فرزندتان با این شرایط کنار بیاید؟ با فکر کردن به این مسائل در می یابید که توانایی مواجهه با ترس ها را دارید.

مزایا و معایب را بنویسید

برای کسب مهارت تصمیم گیری باید مزایا و معایب تصمیمی که می خواهید بگیرید را بنویسید. این کار برای زمانی که بین دو تصمیم گیر کرده ایم به دردمان می خورد. به عنوان مثال بین دو پیشنهاد ازدواج یا دو پیشنهاد کاری.

اگر مزایا و معایب هر دو تصمیم را بنویسید متوجه می شوید که مزایای کدام یک از دیگری بیشتر است. در آخر بیشتر به احساس درونتان نگاه کنید و همه چیز را بر اساس احساس درونی تان انتخاب کنید.

مهارت تصمیم گیری

مراقب خواستن های غلط باشید و بر اساس آن ها تصمیم گیری نکنید

ما معمولا به دلیل این که بین خواستن و دوست داشتن چیزی سردرگم می شویم تصمیم غلط می گیریم. انسان ها تحت تاثیر احساسات و هیجانات قرار می گیرند اما نمی دانند این احساسات از کجا نشات می گیرند و تا زمانی که نتوانیم منشاء آن ها را بفهمیم نمی توانیم بفهمیم در موقعیتی که هستیم چه چیزی را دوست داریم.

گاهی اوقات ممکن است چیزی را بخواهیم اما نمی دانیم آیا واقعا آن را دوست داریم یانه. به عنوان مثال می خواهیم موزه لوور را ببینیم اما نمی دانیم آیا واقعا دوست داریم به آنجا برویم یا نه. پس تصمیماتی که می گیریم باید بر اساس دوست داشتن باشند نه بر اساس خواستن.

از مقایسه انتخاب ها خودداری کنید

در گذشته تصمیم گیری راحت بود چون انتخاب ها محدود بود. خریدن لباس راحت بود چون تنها چیزی که باید انتخاب می شد رنگ و اندازه لباس بود. اما الان تنوع لباس ها به قدری زیاد است که اگر بخواهیم خرید کنیم باید بین رنگ، طرح، پارچه، مدل دکمه ها، دوخت و بسیاری موارد دیگر انتخاب کنیم.

امروزه انتخاب های زیادی در مسیرمان قرار می گیرند که با تصمیم گیری چه درست چه غلط حس پشیمانی در ما ایجاد خواهد شد که شاید تصمیم A، B یا D بهتر از تصمیمی بود که گرفتیم. این احساس در بسیاری شرایط پیش می آید از جمله در محیط کار، زمان خرید ساندویچ یا انتخاب طعم بستنی و…

راه حل این است که همه چیز را ساده بگیریم. چشم مان را به انتخاب های دیگر ببندیم و به احساس درونمان گوش بدهیم. هیچوقت دودل نباشید و به تصمیمی که گرفته اید اعتماد داشته باشید. شاید دیگران به خاطر تصمیمی که گرفته اید شما را احمق فرض کنند اما مهم این است که شما از تصمیمی که گرفته اید خوشحال باشید دیگران کوچک ترین اهمیتی ندارند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است