// ۲۲ اسفند ۹۶ ، ۰۴:۰۳

اغلب دیده ایم که بسیاری از افراد با رویای راه اندازی یک کسب وکار همواره تصور می کنند که “اگر آن را بسازم، خواهند آمد”. به این معنا که اگر کسب وکاری را راه اندازی کنند، وب سایتی داشته باشند و چند بار هم تبلیغ کنند، مشتریان سر می رسند! اما متأسفانه همیشه این مسئله پیدا کردن مشتریان بر عهده مدیر و مالک یک کسب کار است و راه دیگری برای آن شناخته نشده است.

زمانی که کسب وکاری را راه اندازی کردید، همواره خودتان باید با تلاش و کوشش در پی کسب مشتریان لازم برای محصولات و خدمات خودتان هم باشید. در ادامه به 10 روش برای این کار اشاره شده است.

1- مشتری ایده آل خودتان را تعریف کنید

همواره باید تصویری از مشتری و خریدار محصول یا خدمت خود داشته باشید. اگر مشتریان صنعتی دارید، چه صنعتی هدف فعالیت های بازاریابی شما هستند؟ کارکنان چه سطحی از سازمان محصول یا خدمت شما را مورداستفاده قرار می دهند؟ این مشتریان در کجا اقدام به خرید می کنند؟ آنها کی و کجا اوقات فراغت خود را می گذرانند؟ باید این اطلاعات را جمع آوری کنید تا از بین آنها راهی برای اطلاع رسانی در مورد نام و فعالیت خود به آنها بیابید.

article_image_one_555.jpg

2- یک وبلاگ داشته باشید

وبلاگ پاسخ و چاره ای به همه مسائل شما نیست، اما روشی عالی برای شناساندن شما به عنوان یک کارشناس در حوزه تخصصی خودتان است. تهیه محتوایی که هم برای مشتریان فعلی و هم مشتریان بالقوه شما مناسب باشد، به دو طریق برایتان سودمند است: از طرف نشان دهنده تخصص شما در رابطه حوزه تخصصی خودتان است و از طرف دیگر اطلاعات قابلی را برای افرادی تأمین می کند که در جستجو محصولات و خدمات شما هستند. توجه داشته باشید که مشتری همیشه در پی کسی است که از مسائل خاص وی مطلع باشد.

3- شبکه سازی، شبکه سازی، شبکه سازی

مردم همیشه دوست با کسی رابطه کاری یا تجاری داشته باشند که وی را از قبل بشناسند. با سازمان حرفه ای همکاری داشته باشید. مثلاً اگر صاحب یک رستوران هستید، در رویدادهای محلی که در نزدیک محل رستوران شما تشکیل می شود، شرکت داشته باشید تا مردم بهتر شما را بشناسند. از طریق می توانید با دوستان و شبکه ارتباطی دیگران برای معرفی کردن خودتان هم آشنا شوید.

4- رقبای خود را بشناسید

نگاهی به رقبای موفق خود داشته باشید، آنها برای بدست آوردن مشتری چه کارهایی انجام می دهند؟ شاید بودجه زیادی برای بازاریابی در اختیار نداشته باشید، اما حتما در این بین می توانید راه هایی برای متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی خود بر آنها کسب کنید. حتی ممکن است در فعالیت های بازاریابی رقبا ایراد و ضعفی پیدا کنید – کاری که باید انجام دهند و انجام نمی دهند شاید همین مورد فرصتی برای سرمایه گذاری شما فراهم بیاورد و از آن طریق درصدی از سهم بازار را از آن خود بکنید.

5- قدری به رایگان بدهید

مطمئناً هیچ کس دوست ندارد بخشی از محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان بدهد، اما به خاطر داشته باشید که شما همواره باید برای تحصیل پول، پولی هزینه کنید!!! گاهی اوقات دادن بخشی از محصول یا خدمات برای کسب سودی بیشتر می تواند در کسب وکار شما تأثیرگذار باشد. مثلاً برای یک بستنی فروشی، اعلام یک روز به عنوان تست رایگان در اندازه ای کم، ارائه یک خبرنامه شامل چند توصیه خدماتی و مشاوره ای برای یک کسب وکار مشاوره و … می تواند موارد مناسبی از این دست فعالیت ها باشد.

6- در فهرست ها جای بگیرید

ساده به نظر می رسد، اما برخی از آن غافل شده و آن را فراموش می کنند. گروه های محلی کسب وکار، اتاق بازرگانی یا حتی اطلاعات تلفنی ازجمله منابعی هستند که نام، آدرس، شماره تماس و آدرس وبسایت شما حتما باید در آنها ثبت شود و در اختیار تمامی افرادی باشد که ممکن است در جستجوی محصولات و خدمات شما هستند. همچنین سایت هایی مثل فیسبوک و گوگل را هم فراموش نکنید.

7- خود را معرض دید افراد بالقوه قرار دهید

اگر در حوزه چاپ فعالیت دارید، به احتمال زیاد عضو یک مجموعه هستید که دیگر اعضاء فعال در حوزه چاپ هم در آن فعالیت دارند و یا عضوی از آن هستند. همه می دانیم که شرکت کردن در یک جلسه یا همایش با این افراد بد نیست و ایرادی ندارد، اما مشتری خاصی نمی توانید از این جمع برای خدمات خودتان بدست آورید. برعکس، شرکت کردن در جمعی که مثلاً اکثر افراد شرکت کننده در آن طراحان گرافیک هستند، بیشترین احتمال جذب مشتری را برای شما ب همراه دارد.

8- از رویداد مختلف حمایت کنید

در پی اطلاع از رویدادهایی باشید که مشتریان بالقوه شمارا دورهم جمع می کند. روشی برای حمایت و پشتیبانی از آن رویداد پیدا کنید، این روش می تواند شامل در اختیار گذاردن بخشی از زمان شما، محصول یا خدمات شما یا حتی سرمایه مادی شما باشد که در عوض موجب مطرح شدن و معرفی نام شما در مثلاً بیلبوردهای آنها شود. همچنین توجه کنید که برای ارتباط بیشتر بهتر است خودتان هم در آن رویدادها حضور فیزیکی داشته باشید.

9- پیگیری کنید

یکی از عمده ترین مشکلات در این بین عدم پیگیری مشتریان است. زمانی که با یک مراجعه کننده روبرو می شوید، از پرسش از وی در مورد علاقه مندی نسبت به محصولات و خدمات خود ترس نداشته باشید. حتی اگر نه گفتند می توانید زمانی را برای پیگیری مجدد با آنها ست کنید. دلیلی وجود ندارد که خود را به آنها تحمیل کنید، اما همیشه باید سعی کنید نام و اطلاعات شما در دسترس آنها باشد. از این طریق در زمان نیاز به شما مطمئناً یکی از انتخاب هایی خواهید بود که موردبررسی قرار می گیرید.

10- زمانی که یک فروش را از دست می دهید، دلیل آن را پیدا کنید

ممکن است تجربه کار کردن روی یک مشتری از قبل داشته باشید، اما پس از تلاش های بسیار متوجه می شوید که از شما خرید نکرده است. اگر تمایل به همکاری با شما داشته باشد، خیلی خوب است که از وی دلیل عدم خرید از خودتان را بپرسید. آیا محصولی را پیداکرده که بهتر از محصول شما نیاز وی را برآورده می کرده است؟ آیا مسئله قیمت بوده؟ آیا تصمیم برای خرید به زمان دیگری موکول کرده است(به این معنا که هنوز شانسی برای موفقیت وجود دارد)؟ برخی از مشتریان بالقوه ممکن است از این روش پیگیری شما خوششان بیاید و در آینده از به شما مراجعه کنند.

منبع: بانی سایت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است