// ۱۸ اسفند ۹۶ ، ۰۳:۵۹

چرا همه‌ی ما باوجود اینکه می‌دانیم باید برای دوران پیری‌مان پس‌انداز کنیم، به این کار دست نمی‌زنیم؟ علوم رفتاری به این سؤال پاسخ می‌دهد. کلید پس‌انداز کردن برای آینده، این است که پروسه‌ی سرمایه‌گذاری را به فردا بیندازید. البته اکثر مشاوران مالی به شما می‌گویند بهترین برنامه، این است که از همین امروز، همین لحظه، پس‌انداز را شروع کنید.

این کارشناسان مالی (همان‌طور که پدرمان به ما توصیه می‌کرد) توضیح می‌دهند که اگر از حالا پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را شروع کنید، به لطف معجزه‌ی «نرخ بهره»، ارزش سرمایه‌ی شما در طول سال‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

درحالی‌که این حرف مشاور مالی به لحاظ ریاضی درست است، اما این پیشنهاد اساساً غلط است. علوم رفتاری ثابت کرده‌اند که مردم «امروز»، پولشان را به‌قصد سرمایه‌گذاری در «آینده»، پس‌انداز نمی‌کنند. اغلب مردم، هنگامی‌که ۵۰ دلار پول نقد در دست دارند، می‌خواهند آن را در زمان حال خرج کنند. آن‌ها نمی‌خواهند با پولشان سهام بخرند یا در یک صندوق سرمایه‌گذاری حساب باز کنند، تا ۳۰ سال دیگر ۵۵ دلار داشته باشند.

پس خودتان را ناراحت نکنید و پولتان را خرج کنید. ریچارد تالر، برنده‌ی نوبل اقتصاد ۲۰۱۷، در کتاب خود «کج‌رفتاری» توضیح می‌دهد که چرا بهتر است «فردا بیشتر پس‌انداز کنید» یا «از فردا برای فردا پس‌انداز کنید».

Misbehaving

عواملی که باعث می‌شوند از امروز برای فردا پس‌انداز نکنید

طبق کتاب تالر، سه فاکتور باعث می‌شود شما طبق راهنمایی مشاور مالی رفتار نکنید: عدم تمایل به تغییر، بیزاری از ضرر و کنترل خویش.

  • اینرسی یا عدم تمایل به تغییر: خیلی ساده، بعید است که شما رفتار مالی فعلیتان را تغییر دهید. اگر دیروز پس‌انداز نکردید، به‌احتمال‌زیاد امروز هم پس‌انداز نمی‌کنید. تالر توضیح می‌دهد که طبق نظرسنجی‌ها، همه‌ی مردم می‌دانند که باید برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کنند، اما ازآنجاکه پس‌انداز کردن مستلزم تلاش و تحرک است، از این کار صرف‌نظر می‌کنند.
  • بیزاری از ضرر کردن، دومین عاملی است که جریان منطقی تصمیم‌گیری مالی را مختل می‌کند. همه‌ی ما از اینکه پولمان را از دست بدهیم نفرت داریم. زمانی که شما حقوق می‌گیرید و می‌خواهید بخشی از آن را برای پس‌انداز کنار بگذارید، به این معنی است که نمی‌توانید حالا آن را خرج کنید. ذهن شما این مسئله را معادل با فقدان، یا ضرر تعبیر می‌کند. چه کسی دوست دارد حقوقش کمتر شود؟
  •  درنهایت، ما در زمان حال نمی‌توانیم خودمان را کنترل کنیم. اگر پولی در دست داریم، می‌خواهیم آن را حالا خرج کنیم. به عبارتی، برای مردم زمان حال در اولویت است، یا «پولی که در لحظه‌ی حال در دست دارید بیش از پولی که فردا خواهید داشت، ارزش دارد.»

loss aversion

چگونه می‌توانید فردا بیشتر پس‌انداز کنید؟

درک این سه مانع روانشناسی، کلید استراتژی تالر برای «پس‌انداز در آینده» است. اگر می‌خواهید بیشتر پس‌انداز کنید، باید امروز توافق کنید که فردا به‌صورت اتوماتیک، بیشتر پس‌انداز کنید. ولی چگونه؟ بگذارید این ترفند را با یک مثال شرح دهیم.

فرض کنید شرکت شما برنامه‌ای را به کارمندان پیشنهاد می‌کند که طبق آن، افزایش حقوق آتی کارمندان را به‌جای پرداخت به آن‌ها، برایشان سرمایه‌گذاری می‌کند. شما با این طرح موافقت می‌کنید. درواقع این طرح، موافقت شما با پس‌انداز اتوماتیک در زمان آینده است. به گفته‌ی تالر، این برنامه سه مانعی را که شرح دادیم، کنار می‌زند.

اول اینکه اینرسی وجود نخواهد داشت، چراکه جریان پس‌انداز به‌صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی نیست شما کاری انجام بدهید. دوم اینکه شما احساس متضرر شدن نمی‌کنید، زیرا این افزایش حقوق اصلاً به دستتان نرسیده و به آن عادت ندارید. درنهایت، شما با تصمیم‌گیری برای پس‌انداز پولی که هنوز به دست نیاورده‌اید، بر موانع کنترل خویشتن غلبه می‌کنید.

جالب است بدانید که این مثال، واقعاً توسط چند شرکت اجرا شده و افرادی که در این طرح شرکت کردند، با این استراتژی سطح پس‌انداز خود را ۴ برابر افزایش دادند.

بنابراین اگر می‌خواهید در آینده پول بیشتری داشته باشید، توصیه‌های مشاور مالی (و شاید پدرتان) را نادیده بگیرید و از فردا، برای فردا پس‌انداز کنید.

منبع: زومیت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

دیدگاه ها ۰ هیچ نظری هنوز ثبت نشده است